Afgewisseld door korte lezingen, verzorgd door Leo Samama

Zondag 6 november, 11.00- 16.30 uur
Asta Theater, Markt 6a, Beek
Entree Passe Partout € 25
Ochtend- of middagconcert € 15

Koop je ticket

 

Oxalys Ensemble: 6 musici en sopraan
Muziek van Franck, Chausson, Lekeu, Vierne, Jongen, Duparc, Bordes, Ropartz
In 4 concertjes en 4 lezingen (tijden bij benadering)

11.00 uur-11.50 uur: lezing 1 & concert
korte pauze
12.00 uur- 12.45 uur: lezing 2 & concert
12.45 uur- 14.15 uur: lunchpauze
14.15 uur- 15.10 uur: lezing 3 & concert
korte pauze
15.20 uur- 16.15 uur: lezing 4 & concert

Programma
Franck: Prélude, fugue & variation, Op.18
Ropartz: Trio
Chausson: Chanson perpétuelle, op.37
Jongen: In Memoriam, Op. 63
Lekeu: 3 Poèmes,
Vierne: Deux Pièces, Op. 5
Jongen: Liederen
Franck: Kwintet voor piano en strijkers

Oxalys Ensemble

De concerten van Oxalys Ensemble werden meermaals door de Belgische pers omschreven als vijfsterren-concerten. Opgericht in de schoot van het Brussels conservatorium in 1993, groeit Oxalys uit tot een kamermuziekensemble met een uniek profiel en een sterke internationale reputatie. Zijn oorspronkelijke bezetting van strijkkwintet, fluit, klarinet en harp waaiert vaak uit tot een groter ensemble dat zo een breed repertoire en verrassende projecten weet te realiseren. Oxalys vindt zijn basisrepertoire in de Belle Époque (1870-1930) en blikt vanuit dat cruciale tijdsgewricht zowel terug als vooruit.

Leo Samama, lezingen

Leo Samama studeerde muziekweten- schappen aan de Universiteit Utrecht. Hij doceerde daarna aan het Utrechts Conservatorium en aansluitend aan de rijksuniversiteit van Utrecht.

Van 1978 tot 1984 was hij recensent bij De Volkskrant en van 1986 tot 1990 freelance medewerker bij NRC/Handelsblad. Tot op heden geeft hij (gast)colleges aan tal van instellingen. Vanaf 1991 was Samama enkele jaren verantwoordelijk voor de ondersteuning van de artistieke leiding van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarop was hij van 1994 tot 2002 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor. Als publicist heeft Samama vele artikelen en meerdere boeken geschreven o.a. Zeventig jaar Nederlandse muziek 1915-1985. Een ander bekend boek is Alphons Diepenbrock- Componist van het vocale, waarin Samama uitvoerig ingaat op het leven en de muziek van de componist.

César Franck en zijn leerlingen

César Franck(1822-1890) in Luik geboren, had een voorkeur voor serieuze symfonische en instrumentale vormen. Sterker nog, hij wees de frivole en spectaculaire muziek van zijn tijdgenoten af. Zijn composities vallen op door de rijke op Wagner geïnspireerde harmonieën en een verfijnde lyriek. Hij beïnvloede daarmee vele Franse componisten.

In 1837 werd hij toegelaten aan het conservatorium in Parijs en liet zich neutraliseren tot Fransman. Het Parijse publiek van zijn tijd, was gewend aan de mondaine Grand Opéra en konden Franck’s vernieuwingen in harmonie en contrapunt niet waarderen. Zij vonden Cesar Franck te ‘Duits’ klinken. Naast componist was Franck een van de grootste orgelvirtuozen van zijn tijd en tevens de grootste improvisator op dit instrument.

Franck was een geliefd docent voor een groep jonge musici en componisten, onder wie Vincent d’Indy, Guillaume Lekeu, Ernest Chausson, Henri Duparc, Joseph Guy Ropartz en Paul Dukas. Zij waren het die zijn persoonlijke post-romantische stijl bewonderden en propagandeerden. Vanwege Francks zachtaardige karakter noemden de leerlingen hem: “le maître angélique” en “le père Franck”. De groep leerlingen en componisten die hij om zich heen verzamelde werd ‘la bande à Franck’ genoemd, zij braken met de overheersing van de conservatieve opvattingen in de Franse operamuziek, ten gunste van de nieuwe symfonische en kamermuziek. Vincent d’Indy zou later een biografie schrijven, waarin hij zijn oud-leraar op lyrische toon verheerlijkte. D’Indy zou zich zijn leven lang opwerpen als een fanatieke verdediger van Francks muzikale erfenis.